12/18/2018

Moving to Scotland - 1. rész: Az elhatározástól a tervezésig

Hellóóó Olvasóim!
Már, ha még vagytok, így ennyi kihagyás után. 
Ahogy a cím is mutatja, megtörtént a költözés, gondoltam ez a téma többeket érdekelne, ha megírnám, hogy mi mégis hogyan vittük végig a dolgot. Addig viszont nem akartam felvezetni, amíg nincs sínen a projekt. De akkor lássuk, hogy is indult ez az egész, legalábbis nálunk.


Úgy egy éve jött az elhatározás, hogy magunk mögött hagyjuk kicsiny országunkat, az okokat nem részletezem, szerintem mindenkinek vannak tippjei.
Az alapok, amiket még a tervezés előtt érdemes végiggondolni, utánajárni (és, hogy mi mikben állapodtunk meg):

- Merre?
  •  Mi mindenképpen angol nyelvterületre akartunk menni, de nem vonzott minket kifejezetten Anglia, Amerika pedig egyértelműen mindkettőnknél a NEM kategória volt. 
  • Maradt az, hogy a Brit-szigetek egyéb területeit vesszük célba, innen is vagy a skótokhoz, vagy az írekhez költöztünk volna szívesen, ha hosszú távban gondolkodtunk. Elsőre mindkettőnknek ez volt az ötlete, így nem volt kérdéses, hogy ez lesz a cél. Ezt persze a kérdezőknek nehéz volt elmagyarázni (később írok még az állandó kérdésekről, amiket kaptunk).

- Ezen belül merre?
  • Edinburgh, Glasgow irányt tűztük ki elsőre, ez később kicsit módosult.

- Mikor?
  • Mindenképpen BREXIT előtt, ha nem szeretnénk magunknak felesleges plusz papírmunkát.

- Mi a cél?
  • Munka, és hosszútáv. Nem mondom, hogy végleg itt maradunk, de azt sem, hogy nem. Ahogy alakul. Őszintén szólva már nézegettünk vásárlásra is lakásokat, de még marad az albérlet :)

- Milyen munka?
  • Lovag maradni akart a szoftver fejlesztésben. Én elsőre nem tudtam eldönteni, hogy mi legyen, de felmerült, hogy vissza a hivatásomhoz. A tervezés fázisában gondoltam végig, hogy mik a lehetőségeim.

- Mennyit lehet keresni?
  • Lovag szakmájával otthon is durván jól lehet keresni, nem hogy idekint. (Otthon kb nettó 350-t keresett, itt átlag nettó 800 a kezdők fizetése is...)
  • Én kíváncsiságból rákerestem az eredeti szakmámra, ami a könyvtáros, és amit mindig is hivatásomnak tekintettem, de sajnos otthon éhen lehet halni vele, ezért is kellett otthagynom annó. Nos, az előzetes kutatás alapján kiderült, hogy idekint sokkal jobban megfizetik, így felvettem a megfontolandó listára, hogy ezzel is tervezzek, hogy visszatérek hozzá. Összehasonlításként: egy könyvtáros otthon diplomával, nyelvvizsgával kezdőként bruttó 120 ezer forintot keres, a közalkalmazotti bértábla szerint (és sokan jócskán ez alatt keresnek, ugyanis az említett tábla évtizedek óta nem volt a minimálbérhez igazítva, hiába emelik utóbbit folyamatosan...de ennyit a politizálásról...) Idekint, akkor amikor csak rákerestem érdeklődésképpen, akkor volt fent egy rész (heti 11 óra) és egy teljes munkaidős állás, előbbi kb nettó 300, utóbbi nettó 550 ezer forintnak felel meg... Asszem ez már a nagyon nem mindegy kategória...

- És ha már a mézesmadzag megvolt, akkor mégis mennyi az annyi, amiből meg lehet élni? Mennyi a lakás bérlés?
  • Igen, már tervezés előtt utána néztünk a dolognak, csak, hogy tiszta legyen a kép, ne csak a szép és jó, és megyünk a "tejjel-mézzel folyó Kánaánba" életérzés legyen...Bocs, mi ilyenek vagyunk, kell a kontra is nem csak a pro :D
  •  Megnéztük az adózási rendszert, vagy legalábbis egy általános leírást, azóta már tudjuk, hogy ez azért nem teljesen így van, de erre is mindjárt kitérek. Először azt az infót találtuk, hogy 20% az adó, ami azért nem rossz, plusz itt elég sokféle adókedvezmény van...Csábító, nem? No, de itt hozzáteszem, hogy azért ez így nem teljesen igaz: Itt is adósávok vannak, azonban eléggé máshogy működik a dolog. Az éves keresetet kell alapul venni, és az alapján kerül az ember egy adott adósávba, azon belül kategóriánként eltérő összegig adómentes a kereset, és csak az afölött megkeresett pénz után kell fizetni a kategóriának megfelelő X%-ot. Ha valakit ez részletesebben érdekel keresek tájékoztatót és megírom, most szerintem ez itt nem indokolt.
  • Albérlet kérdéshez elég pár ingatlanos oldal, pl: RightMove, ott rákerestem az igényeinkre és már jött is az infó. Itt pl. kiderült, hogy Glasgowban majd feleannyiért lehet ugyanolyan lakást bérelni, mint Edinburghben, és ez utóbbi még mindig feleannyi, mint mondjuk London... El is döntöttük itt, hogy milyen paraméterekkel fogunk majd a tervezésnél keresni, íme a hatalmas igények :D : minimum 2 szoba (nagy a család, plusz a barátok, ha valaki jönne látogatóba legyen hova rakni), normál méretű konyha és fürdő, lehessen kutyát vinni, és viszonylag csendes környéken legyen (aki lakott már a Lajos utcán Budapesten, vagy csak Pest forgalmasabb részén, na az érti, hogy miért, nekünk 1,5 év fejzúgás elég volt a 0-24 forgalom miatt)
  • És akkor jött a következő kérdés, mennyiből lehet megélni, ha már a csapból is az folyik, hogy az élet viszont drágább idekint...Mégis ezt, hogy a frászba lehet megtudni?! Semmi gond, Gugli az ember barátja... És tényleg!!! Íme a titok:
    • https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Glasgow /Ezen az oldalon egy közelítőleges összeget tudsz kalkulálni, tervezett várost beállítva, meg a szokásaidnak megfelelő beállításokkal, ez azért is jó, hogy lásd mennyit kell keresned, hogy jól tudj kijönni. :)/
  •  A rezsi kérdés már fogósabb volt, otthonról nem tudtuk megállapítani, hogy mennyi az annyi. De most már tudok ebben is segíteni. A "rezsi" itt kicsit összetett dolog: van egy úgy nevezett council tax (én kommunális adónak szoktam fordítani, mert valami olyasmi), ami tartalmazza a lakás éves adóját, a közterület fenntartását (pl: közvilágítás, szemétszállítás, út takarítás) és a vízdíjat. Ezen kívül a lakásoknak van egy energia díja, ebben van a villany és a gáz. Viszont sok kiadó lakásban van "feltöltős" energia mérő (pay as you go, vagy prepayment meter), ez már otthon is kezd elterjedni, előnye, hogy a lakó nem hagy kifizetetlen számlát, ugyanis ahhoz, hogy tudja a villanyt, vagy a gázt használni magának kell feltöltenie, és ha nem teszi simán nincs :) (Ehhez kapsz a mérőórához egy "kulcsot", kb úgy néz ki, mint egy pendrive, amit el kell vinned a közeli feltöltő pontok egyikére, ott mint egy feltöltőkártyát feltöltöd, odaadod, adsz pénzt, amennyivel fel akarod tölteni és rárakják a kreditet, hazaviszed, visszadugod az órába és ott kijelzi, hogy mennyi kredit van rajta, ahogy használod úgy csökken...) Így nincs számla, amivel rohangálni kell, ellenben ez később még kiderül, hogy sajnos hátránnyal is rendelkezik... :(
  • A közlekedés valóban drágább idekint, nem is kicsit, pl Edinburgh-Glasgow retúr vonatjegy kb 5000 forint, és ez még nem a csúcsidőben való közlekedés...Sokallja még valaki a Százhalombatta-Budapest kiegészítő bérletet kb 10000 forintért, vagy a Budapest bérletet 10000-ért? Azoknak akkor mellékesen megjegyzem, hogy Lovag Livingston-Edinburgh külterület busz bérlete havonta kb 33 ezer, és ez csak 2 zónát érint, kb 20 km. Esetleg maradt még, aki drágállja az otthoni árakat? Na, ugye?! :)

- Mégis miből fog ez az egész állni?
Tervezés előtt azért érdemes volt egy kis információgyűjtést tartani, mert tippünk sem volt, hogy mivel fog járni, mit és hogyan kell intézni, korábbi kiköltözők milyen tippeket adnak, mégis anyagilag mire készüljünk, stb... Magyarul érdemes azért utánanézni a célországnak, mielőtt, nekivág az ember a tervezésnek. Mi fog kelleni: munka, lakás, bankszámla, telefonszám, NINO...nem is hosszú lista
  • Lássuk az ördögi kört, amit már otthonról láttunk, mégis nekivágtunk: kell egy munka, ehhez kell lakás és bankszámla, lakáshoz kell munka és bankszámla, bankszámlához kell lakás és munka...érzitek ugye? És akkor még jön a telefonszám kérdése, ha nem akar az ember feltöltős telefonszámmal küzdeni, márpedig előbb-utóbb kell előfizetés, ha az ember haza akar telefonálni, (ugyanis a magyar szolgáltatók 4 hónap után életvitel szerű kint tartózkodás miatt, akármilyen előfizetésen is vagy, pl én Voda Red, és hiába fizetek azért annyit, amennyit, mint pl nemzetközi korlátlan beszélgetés, nos az onnantól nem érvényes, és a roaming feláras lesz, és azért, hogy használhassam a szolgáltatásokat, amikért fizetek extra díjat kell majd fizetnem). Tehát ha előfizetést akar az ember, ahhoz kell bankszámla és lakás...A lakást pedig nem elég a lakásbérleti szerződéssel bizonyítani, hanem oda kiküldött számla kell, pl a council tax megállapító levél, vagy az NINO levél (erről mindjárt mesélek még, mert persze ez sem egyszerű). No, de erről még részletesen majd a tervezésnél, itt még csak informálódunk... :D
  • NINO (national insruance number, vagy NI number): erre az embernek idekint szüksége van, kell a munkához, adózáshoz, orvosi ellátáshoz...stb. Ez egy általános biztosítási szám, kb lefedi az otthoni TAJ és adó számot. Megszerzéséhez kell egy időpont amihez egy központi számot csak felhív az ember, pár alap kérdéssel beazonosítanak, és küldik a levelet, amiben megerősítik a telefonon kapott helyet és időpontot, valamint leírnak pár tudnivalót. Ehhez persze lakcím kell, vagy legalább egy postázási cím, nem ellenőrzik, tehát ha van kint ismerősöd, és engedi, hogy a címére kérd, akkor meg van oldva. Az időpontra elmegy az ember, feltesznek egy pár kérdést, azaz kitöltik az adatlapodat, beküldik egy központba, ahol elbírálják, hogy kaphatsz -e, és max 6 héten belül megkapod postán a címre. Ennyi az előzetes infó, nem is vészes. (Később majd írok a dologról külön, részletesen, tényleg nem vészes, de ha be lennél tojva, mint én voltam, akkor segíthet a dolog :D)
Ezeken kívül nálunk még felmerült kérdések, elhatározások: 
  • mindenképpen kutyával költözünk
  • NEM csak nekiindulunk a világnak egy bőrönddel
  • ha már elkezdtük összegyűjteni a saját kis életünkhöz a cuccot, plusz a könyveim, akkor azokat is költöztetjük
  • csak akkor költözünk, ha tutira van annyi tartalékunk, hogy ne legyen gond, ha beüt a crach...
Az elhatározás megszületett, tudjuk mit és hogyan akarunk, akkor jöhet a tervezés...
/To be continued... :)/